Tags

Related Posts

Share This

3 ting du bør vide FØR du hyrer en revisor

Hvis din virksomhed er i vækst (hvilket jo er formålet for de fleste mindre virksomheder), så vil du en dag stå overfor valgt om, hvorvidt du skal få ”andre” til at tage sig af dit regnskab. Den anden er som oftest en revisor.

At vælge en revisor til at tage sig af regnskabet er en stor beslutninger for en mindre virksomhed – for uanset hvordan man vender og drejer det, så er det en stor investering i virksomhedens budget.

KviklånMåske kæmper du med den klassiske konflikt om, hvorvidt ”skal jeg gøre det selv?” eller få en anden til det.

Dette er meget naturligt. Du bør dog spørge dig selv om du rent faktisk hjælper din virksomhed med at vokse ved selv at sørge for regnskabet. ELLER om din tid rent faktisk kan bruges bedre et andet sted. Så angrib denne problematik så objektivt du kan – og så kommer du i sidste ende til, at få er bedre svar.

En stor del af frygten for at outsource regnskabet til en revisor beror på falske forudsætninger. Derfor får du i denne guide indblik i 3 forskellige ting, som du skal vide inden du vælger – eller fravælger – at hyre en revisor.

1: Hvad får du for pengene?

Bunke af mønter med en grøn plante spirende opEn revisor er meget mere end blot end ”talgnasker”. Mange revisorer tilbyder langt flere services end blot almindeligt bogføring og revision. Kigger du eksempelvis på ét af Danmarks største revisionsfirmaer – Inforevision (klik her og læs mere) – kan du se, at de eksempelvis tilbyder IT-hosting, hjælp til salg/køb af virksomheder, interim service og meget mere.

Hvordan kan det være?

Jo, revisoren har en meget vigtig rolle for en virksomheden. Bare selve arten af information de får adgang til, er jo i sagens natur meget vigtig og for mange personlig. Et regnskab fortæller nemlig præcis hvordan din virksomhed klarer sig. Der er derfor tale om et meget ærligt og åbent forhold til sin revisor (det bør du i hvert fald have).

At mange revisorer derfor også vælger, at tilbyde en række andre forretningskritiske services, såsom IT-hosting, er derfor ganske naturligt. For hvis du betror dine forretningstal til din revisor, kan de vel også sørge for din hjemmeside? Derfor bør du ideelt set gøre dig klart, hvad du rent faktisk har brug for af din revisor inden du kontakter firmaet. Måske er bogføring kun det du har brug for? Dog bør du vælge din revisor med omhu, da du forhåbentlig skal arbejde sammen med dem over meget lang tid.

At vælge et firma, som derfor har mange medarbejdere og mange år på bagen kan derfor i næsten alle tilfælde være en god ide – og SÅ meget dyrere behøver det ikke engang at være.

2: Tro ikke (kun) dine egne øjne

tomme lommer - pengemangelI forlængelse af vigtigheden omkring valget af revisor, er det derfor vigtigt at du gør dit hjemmearbejde godt. Klikker du ind på de fleste firmaers hjemmeside, så er det jo kun én del af sandheden du hører. Du ser dem nok ikke skrive ”Ja, Svend Erik rådgav vi desværre dårligt og nu er han gået konkurs”.

Dette er måske sat lidt på spidsen, men det er blot for at fremtvinge pointen: Undersøg dét revisionsfirma du er ved at vælge. Ring til firmaets kunder og hør hvad de synes. Måske er der nogen i dit netværk, som kan anbefale et firma? Foretag Google-søgninger på firmaets navn, tjek dem ud på anmeldelsessider såsom Trustpilot, spørg inde på Amino osv. Forberedelse betaler sig!

Mand foran computer tager sig træt til hovedet3: Få 3 tilbud

Da en revisors timeløn næppe er at betragte som lav – og da samarbejdet med én varer længe – kommer du som virksomhed til at investere mange penge i din revisor. Inden du tager det endelige valg, så sørg for at få tilbud fra flere revisorer. En god tommelfingerregel er, at få 3 tilbud. Ja, dette kommer ganske vidst til at tage en masse tid, men denne tidsmæssige investering kommer til at betale sig meget hurtigt.

Dette var altså 3 tips til, hvad du bør se efter når du skal vælge en revisor – eller blot skal finde en ny. Gør det klart for dig selv hvilke ydelser du har brug for, undersøg firmaet grundigt og få mindst 3 tilbud. Med denne viden er du allerede 10 skridt foran de fleste mindre virksomheder, som ryster i bukserne af skræk over at skulle finde en til at tage sig af regnskabet.