Tags

Related Posts

Share This

Få erstatning, hvis dit fly er forsinket

Mange nyder at tage på udlandsrejse i ferien – efter et langt travlt år er det godt at tage en uge, hvor man bare slapper af og nyder livet i fremmede omgivelser. Derfor er det super irriterende, hvis flyet, man skal med, er forsinket. Især hvis man har bestilt flere fly, kan det være frustrerende, fordi man måske ikke når det næste. Og så ender det med, at man først lander ved lufthavnen flere timer efter, man havde planlagt. Det er svært at finde vej gennem en fremmed by, og komme sikkert frem til ens hotel, når man er træt – især når det er blevet mørkt.

Hvis du bliver meget forsinket på grund af flyselskabet, er der dog en lys side – du kan ansøge selskabet om erstatning, og få flere tusinde kroner tilbage. De ekstra penge kan let opveje frustrationen ved din ubehagelige rejse, det kræver dog bare, at der er en række forhold, der gør sig gældende. Dem kan du læse om her.

Erstatning, hvis det er flyselskabets skyld

For det første gælder det kun, hvis du kommer fra eller ankommer til et land, der er i EU – eller Norge, Island og Schweiz. Det skyldes, at det var EU-Parlamentet der vedtog disse regler tilbage i 2004. Ifølge den lov, kan man få en erstatning på mellem 2.000 og 4.500 kr., hvis altså ens rejse blev forsinket i mere end to timer. Hvis man kun er en eller en halvanden time forsinket, er det brandærgerligt, men der er altså ikke noget at gøre. Her kan du overveje at skrive en klage eller en dårlig anmeldelse på flyselskabets hjemmeside – eller vælge et andet selskab, næste gang du skal ud og rejse.

Forsinkelsen skal, vigtigst af alt, være flyselskabets skyld: det kan være hvis flyet er blevet aflyst eller forsinket, eller hvis det blev omdirigeret til en anden lufthavn, som det så tager tid at komme til.

Eller hvis de simpelthen er kommet til at overbooke flyet, og måtte afvise dig. Du kan derfor ikke få erstatning, hvis der for eksempel har været strejke eller dårligt vejr, da det er ekstraordinære omstændigheder.

Nogle flyselskaber er mere flinke til at betale end andre. Danske SAS er kendt for hurtig sagsbehandling – her skal du ikke slås i retten, hvis du har ret til erstatning.

Sådan søger du om erstatning

Hvis du opfylder disse kriterier, kan du henvende dig til det flyselskab, du har brugt, forklare dem din situation, og ansøge. Det kan du gøre, om så rejsen ligger op til 3 år tilbage i tiden. Når selskabet så vurderer, om rejsen skal erstattes, og hvor meget beløbet så skal være på, kigger de på forsinkelsen, længden af rejsen, samt antallet af lande, du har været igennem. Dog skal du være opmærksom på, at de oftest er modvillige mod at yde erstatning, og kan finde på at påberåbe sig særlige omstændigheder. Det kan være svært for et alment menneske at stille sig op i mod et multinationalt firma. Heldigvis er der en alternativ løsning.

Læs mere om erstatning for forsinkede fly her.

Få god repræsentation til erstatningskravet

Der er flere firmaer, der er villige til at repræsentere kunder, der gerne vil have erstatning. De bringer flere fordele. For det første har de firmaer en del erfaring med denne slags sager, og derfor kan de vurdere, hvor stor chance man har for at få erstatning – om man virkelig opfylder kravene. For det andet har de pengene og know-how’et til at stævne selskabet, så de betaler, en mulighed som de fleste enkeltpersoner nok ikke har. Det er heller ikke alt for dyrt at få den repræsentation: du kommer til at beholde 75% af de penge, du får i erstatning, og hvis ikke det lykkes, skal du ikke betale en øre.