Tags

Related Posts

Share This

Det skal du vide, når du køber rollups

Rollups er et banner system, som er færdigmonteret, klar-til-brug og super fleksibelt. Systemet er hurtigt at stille op og pille ned igen og det hele pakkes i en smart bæretaske, som er nem at tage med på farten. Banner systemet egner sig derfor særdeles godt til messe stande, konferencer, i butikker og indkøbscentre eller andre steder, hvor man har et her-og-nu budskab, man vil have udbredt kendskabet til.

Sådan bestiller du rollups

Hvis man står og skal bruge et roll up banner og ikke har prøvet det før, er der flere muligheder. Man kan ringe til et reklamebureau eller en grafiker, som kan lave opsætningen og som også ved, hvor man kan få det produceret. Man kan også henvende sig direkte til et trykkeri, hvis de har en inhouse grafisk afdeling, som kan lave opsætningen. Det er vigtigt, hvis man ikke selv er rutineret grafiker, at man overlader dette til erfarne fagfolk, da der er mange ting, som kan gå galt i processen, og det vil være ærgerligt at modtage et færdig produkt, som ikke lever op til forventningerne, fordi man ikke vidste bedre.

Det er nemlig altafgørende for de færdige rollups, at den fil, som man leverer til trykkeriet er genereret rigtig, og at det grafiske dokument i det hele taget er sat korrekt op fra starten. F.eks. skal man ved opsætningen af dokument til roll up bannere tage højde for, at der både er et synligt område på banneret og et delvist synligt område. Det synlige format er de mål, som man reelt bestiller sit roll up banner i. Det delvist synlige område er et område ud over det bestilte mål på det færdigtrykte banner, som bruges til beskæring og montering i top og bund og som kan være delvist synligt afhængigt af, hvor meget banneret er trukket ud af bundstykket. Rent grafisk skal man tage højde for dette ved at trække baggrundsbillede eller –farve ud over dette område, så man undgår synlige hvide kanter.

Tjek priser på rollups i webshoppen

Hvis man gerne vil have en indikation på, hvad et roll up banner koster, kan man gå ind på flere trykkeriers webshops og beregne priser der. Disse priser forudsætter dog, at man kan levere færdige og fejlfri pdf-filer til tryk, da der ellers vil blive pålagt ekstraomkostninger på opgaven i forbindelse med eventuelle fejlrettelser. Man kan sagtens opleve, at priserne flere steder ligger noget under markedsprisen, hvilket skyldes, at trykkerierne gennem deres webshops har optimeret nogle processer omkring beregning, ordreindtastning, prepress, tryk og forsendelse på diverse tryksager i standardformater. Dette gør det muligt at tilbyde lavere priser i deres webshop, end hvis man ringer til trykkeriet og beder om en pris på samme opgave.

Vælger man at bestille sine tryksager i webshoppen, skal man typisk uploade sine færdige trykfiler direkte i webshoppen i forbindelse med ordreafgivelse.

Følg vejledningen, når du laver rollups

Flere trykkerier har udførlige vejledninger tilgængelige med beskrivelse af, hvordan trykfilerne skal genereres og leveres til trykkeriet og hvordan dokumentet skal sættes rigtigt op fra starten for at opnå det bedste resultat. Hvis man er urutineret eller usikker på, hvad man skal gøre, bør man under ingen omstændigheder eksperimentere eller tage chancer, men i stedet kontakte trykkeriets grafiske konsulenter og få den vejledning, som man behøver. Det kan koste lidt ekstra i forbrugte konsulent timer, men prisen kan være givet godt ud i den anden ende, så man undgår dumme fejl, som kan få katastrofale følger for det endelige resultat.
Hvis man har helt styr på de grafiske teknikker, bør der ikke være nogen problemer i at bestille sine rollups i en webshop og dermed spare de penge, man kan på den konto. Når bare man ved, at man selv har ansvaret for at taste de rigtige informationer og specifikationer og levere korrekte trykfiler til trykkeriet.