Alt du skal vide om rust og rustbehandling
Rust skaber problemer da det gør metallet i bilen skrøbeligt, så det efterhånden vil løsne sig og falde af i små flager. Ja, i nogle tilfælde ruster bilen så meget inden i, at der opstår store huller og ikke mindst store sikkerhedsmæssige problemer. Grunden til at rust er så farligt for en bil er, at normale biler er lavet af metal. Din bil kan godt tåle, at få lidt rust på døren, men begynder de bærende dele af bilen at ruste, så svækkes din bil og du risikerer at komme alvorligt til skade. Derfor har vi i Danmark nogle skrappe krav til, at hvis en bil er tilstrækkeligt rusten på bestemte områder, så bliver bilen kasseret til et bil syn.
“Jamen, det er heldigvis ikke noget problem for mig. Jeg har lige købt en hel ny bil, så den lider ikke af rust!”
Hos Farum PavaCenter hører de ofte denne kommentar, eller varianter af denne. Faktum er dog en hel anden! Det er dokumenteret at bilfabrikkers rustbeskyttelse af nye biler er utilstrækkelig. Rustbehandlingen er for tynd eller decideret manglende. Derfor er det en RIGTIG god ide, selv at få rustbehandlet sin nye bil.
Undgå rust
Rust er en kemisk forbindelse mellem jern og ilt. Den opstår når jern bliver fugtigt og reagere med ilten i vandet. En tilsvarende kemisk forbindelse fremkommer ved kobber der irrer. Da man ikke kan undgå at bilen bliver våd, er det meget svært at undgå rust – den eneste måde er at få lavet en rustbehandling.
Bedst til nyere biler
Formålet med rustbehandling er at forebygge rust. Derfor er behandlingen mest relevant for nyere biler, hvor der endnu ikke er rust. Hvis du har en gammel, meget rusten bil er en rustbehandling lidt spildt. Hvis du har købt en ny bil, kan det være en god ide at få den rustbehandlet med det samme.
Hvordan virker rustbehandling?
For at undgå rust må man undgå at jern og ilt (fra vand) laver kemiske forbindeler. Det er lige netop sådan rustbehandling virker. Rustbeskyttelsen ligger som et lag udenpå jernet, så ilten ikke kan komme i kontakt med det – man undgår dermed den negative påvirkning ilten har. Er der allerede rust kan det godt sprede sig, på trods af rustbehandling, da behandlingen ikke går ind i selve jernet.
Typer af rustbehandling
Når du indleverer din bil til rustbehandling kan du vælge mellem flere standard behandlingstyper. Derudover kan din bil også delbehandles efter behov. Af typer findes der:
– hulrumsbehandlinger
– vedligeholdelse og efterbehandlinger
– kompletbehandlinger
– specialbehandlinger
Disse forskellige typer omfatter forskelligt arbejde, men de inkluderer alle kontrol af vognens almene tilstand og vognens tilstand på lak m.v. Hvis din bil har fået udskiftet en eller flere dele pga. trafikuheld, rustskader eller andet, bør disse enkeltdele rustbehandles hurtigt muligt.
Klargøring
Inden en rustbehandling foretages, skal bilen klargøres. Denne klargøring afhænger af hvilken type behandling der er tale om, men den kan inkluderer at sikkerhedsselen trækkes ud, beklædning og inderskærme afmonteres helt eller delvist og hjul afmonteres. Herefter følger en grundig rengøring og afrensning. Til dette bruges trykluft og nogle steder vand. Hvis der er brugt vand tørres bilen grundigt vha. luft.
Selve behandlingen
Bilens lak påsprøjtes en beskyttelsesfilm, der skal hindre rustbeskyttelsesprodukterne i at sætte sig. Den egentlige rustbehandling kan nu udføres. Ved hulrumsbehandling bores nødvendige huller i bilens karosseri og undervogn. Et produkt sprøjtes ind i de borede huller, som efter behandlingen proppes. Undervognen behandles med at undervognsprodukt der påsprøjtes. Produktet efterlader en hinde som fugt ikke kan trænge igennem. Afsluttende vaskes bilen.
Øget værdi
Hvis du gerne vil øge din bils levetid kan det være en fordel at få foretaget en rustbehandling med to-tre års mellemrum. Hvor ofte din bil bør få rustbehandlinger afhænger selvfølgelig også af bilens alder. Desuden kan jævnlige rustbehandlinger øge brugtvognsværdien betydeligt.